یکی از سوالات رایج مدیران کسب و کارهای اینترنتی، معرفی انواع تبلیغات در فضای مجازی است. با توجه به گستردگی بازاریابی اینترنتی و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، روش های مختلفی برای تبلیغ مجموعه محصولات و خدمات ما وجود دارد. اما سوال اصلی این است که با چه روشی و با کمترین هزینه می توانیم بیش ترین میزان فروش را داشته باشیم؟

هدف ما در این مقاله بررسی انواع تبلیغات در فضای مجازی است تا مالکان کسب و کارهای اینترنتی با دیدن همه‌ی گزینه‌های پیش رو، به انتخاب روش‌های مناسب و موثر بپردازند. 

این مقاله با پرداختن به ۱۰ روش از انواع تبلیغات در فضای مجازی به شما کمک خواهد کرد تا گزینه‌های مختلفی را که امکان پذیر است، ببینید و بهترین روش را برای خود انتخاب کنید. پس از بررسی هر روش، آموزش های جانبی و مکمل را نیز معرفی کرده ایم. به این ترتیب شما پس از انتخاب روش مناسب خود، می‌توانید گام های بعدی برای اجرای آن روش تبلیغاتی را انجام دهید.

 

انواع تبلیغات در فضای مجازی

 

۱) تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی و یا بنری یکی از رایج ترین انواع تبلیغات در فضای مجازی است. احتمالا این شیوه از تبلیغ را به صورت گسترده در سایت های خبری و پربازدید دیده باشید.

در این روش، شما به عنوان کسی که قصد تبلیغ دارد، با یک سایت پربازدید تماس می‌گیرید و به مدت مشخصی یکی از فضاهای تبلیغاتی آن را اجاره می‌کنید (برای مثال ۱ ماه یا ۳ ماه). سپس یک بنر تبلیغاتی طراحی می‌کنید تا محصول یا خدمت شما را معرفی کند و آن را در اختیار این سایت قرار می‌دهید. با این کار شما محصول خود را به مخاطبان این سایت معرفی کرده اید.

روش های پرداخت هزینه در تبلیغات نمایشی

به طور معمول ۲ روش برای پرداخت هزینه تبلیغات نمایشی وجود دارد که عبارتند از

الف)‌ روش CPT که مخفف عبارت Cost Per Time می‌باشد.

ب) روش CPM که مخفف عبارت Cost Per Mille می‌باشد.

ج) روش CPC که مخفف عبارت Cost Per Click می‌باشد.

در روش CPT ، تبلیغ دهنده در ازای زمان مشخصی از نمایش بنر، هزینه مشخصی را به سایت تبلیغ کننده پرداخت کند. برای مثال شما به ازای اجاره‌ی ۱ ماه فضای بنر، مبلغ ۲ میلیون تومان به آن سایت پرداخت می‌کنید.

در روش پرداخت CPM ، شما به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنرتان، مبلغ مشخصی بنا را به سایت تبلیغ کننده پرداخت می‌کنید.

در روش پرداخت CPC شما به ازای تعداد نفراتی که روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنید. برای مثال به ازای هر فردی که روی تبلیغ شما کلیک کند، ۷۰۰ تومان به سایت نمایش دهنده‌ی بنر، پرداخت می‌کنید.

 

تبلیغات موتور جستجو (SEM)

دومین روش پرکاربرد و پر بازده دیجیتال مارکتینگ در بین انواع تبلیغات در فضای مجازی ، بازاریابی موتورهای جستجو است.

در مقابل SEO که به صورت بدون هزینه و بر مبنای بهینه سازی محتوای سایت صورت می گیرد؛ SEM قرار دارد که به صورت پرداختی است.

به عنوان مثال در سیستم موتور جستجو گوگل (تبلیغاتی که تحت عنوان Adwords شناخته می شوند) لینک وب سایت ها در معرض نمایش قرار داده می شوند و در ازای هر کلیک هزینه مشخصی از حساب وب سایت کم می شود.